Lite längre

- av glädje, i balans, med energi

23 april 2012

Valnötsbröd med tranbär och russin

Att baka är lite som meditation för mig. Igår när jag var rätt trött efter träningspasset så passade det perfekt att sätta händerna i en deg, bara ägna sig åt att något växer fram genom mitt skapande och inte tänka och filura så mycket som jag gör till vardags. Avkoppling helt enkelt!  Den här gången blev det valnötsbröd. Ursprungsreceptet kommer från Martin Johanssons bok Surdegsbröd.


Foto: privat

Steg 1:
100 g (1dl) rågsurdegsgrund
300 g (3dl) ljummet vatten
180 g (3dl) rågmjöl

Blanda, täck med plastfolie och låt stå varmt, ca 22-24 grader, över natten. Min surdegsgrund var lite trött så jag tillsatte ca 2g jäst på morgonen och lät den stå tills jag tränat klart ungefär vid lunch.

Steg 2:
Surdegen från natten/förmiddagen
1-2 g jäst (kan uteslutas om surdegen är trött)
500 g (5dl) kallt vatten
350 g (6dl) rågsikt
550 g (9dl) vetemjöl special
10 g (0,5 msk) salt
150 g (3dl) valnötter
ca 1-2dl torkade tranbär och russin

Blanda alla ingredienser utom salt,  valnötter, tranbär och russin och kör drygt 5 min i degblandaren på låg hastighet. Tillsätt övriga ingredienser och kör ca 3 min ytterligare. Täck bunken och låt jäsa till ungefär dubbel storlek, vilket tar ca 3-5 timmar.

Stjälp upp på rejält mjölat bakbord och dela i tre delar (två om du vill ha större bröd). Runddriv bitarna så de får spänd och fin yta. Lägg med skarven nedåt på bakplåtspapper. Täck med handduk och låt jäsa 1-1,5 timme. Sätt ugnen på 250 grader i god tid. Sätt in en oöm plåt längst ned.

Snitta bröden, sätt in i ugnen och häll någon matsked vatten på den oömma plåten. Sänk temperaturen till 230 grader. Efter 15 min vädrar du ut ångan, sänker temperaturen till 200 grader och sätter i din ugnstermometer. Grädda tills innertemperaturen är 98 grader (ca 30-35 min). Låt svalna under bakduk på galler.

Foto: privat


Passar kanon med bara smör och ost på till kvällsteet när man är lite extra hungrig (vilket jag verkligen var igår)!

Etiketter:

1 kommentarer:

Blogger Magdalena sa...

Mums! Brukar oxå av och till baka surdegsbröd- försvinnande gott!

25 april 2012 kl. 08:24  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida