Lite längre

- av glädje, i balans, med energi

22 september 2012

Äpple- och solroskaka

Den här kakan med inspiration från boken Smaker från Saltå Kvarn har jag gjort flera gånger. Jag gillar den för att den inte är så där supersliskigt sockersöt men ändå kakigt god. Solrosfröna ger lite mer tuggmotstånd än en "vanlig" äppelkaka. Och så tycker jag att den blir rätt snygg med äppelbitarna på toppen också!

Foto: M. Eklund

200 g smör
2 dl råsocker (jag tar bara 1,5 ibland, räcker gott)
3 ägg
250g Kesella Naturell
0,5 tsk ekologisk vanilj (ej vaniljsocker)
1 tsk bakpulver
4,5 dl ekologiskt mjöl
1,5 dl solrosfrön
1 rött äpple, med skalet kvar
riven kokos eller ströbröd till formen

Sätt ugnen på 180 grader. Låt smöret bli rumstempererat och vispa smör och socker pösigt med elvisp. Tillsätt äggen under vispning. Rör i Kesellan. Skölj äpplet och klyfta i ca 20 tunna klyftor. Blanda i vanilj och bakpulver. Rör ner mjöl och 1 dl av solrosfröna. Bred ut smeten i en smord och ströad form. Tryck ner äppelklyftorna i smeten och strö resten av fröna ovanpå. Grädda i ca 50 min (varmluftsugn). Servera gärna ljummen med vaniljsås.

Etiketter: ,

5 kommentarer:

Anonymous Ingmarie sa...

Det är ju någon slags baktävling på någon av tv:kanalerna nu. Du borde verkligen vara med!!!!!!!!!!!!!!!!!!

22 september 2012 kl. 20:59  
Anonymous Anonym sa...

Åh, den där ser ju supermumsig ut! Jag som älskar äppelkaka. Måste testa. Ska smita över till grannen och palla ett par av de där sura och goda. Hihi!

23 september 2012 kl. 21:54  
Anonymous Anonym sa...

Det måste jag testa!!
Yumi!!

24 september 2012 kl. 09:04  
Anonymous Ida sa...

Åhhh tack för spännande recept. Det ska testas!

24 september 2012 kl. 09:54  
Blogger Malin - Lite längre sa...

Ingmarie: jag har hört rykten! får ha min egen lokala tävling kanske :-)

bureborn: de sura gör sig nästan bäst till det mesta!

coyntha: jajamen, gör det!

Ida: var så lite så :-)

25 september 2012 kl. 19:18  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida