Lite längre

- av glädje, i balans, med energi

19 juli 2012

Hårfint?

Just för tillfället kan jag ju inte direkt påstå att jag tränar så speciellt mycket, men när jag gör det, så är en av de sakerna som tar längst tid i samband med träning faktiskt att tvätta (eller åtminstone skölja) håret. Jag har en del hår...

Foto: M. Eklund

Det är ganska tjockt också och torkar långsamt. Jag gillar inte att föna det för ofta eftersom det sliter så mycket. Det händer att jag får komplimanger för min hår-man, men när den ska rengöras efter träning (och ibland annars också) så är det inte alltid vi är kompisar.

Foto: M. Eklund

Däremot försöker jag vara snäll mot det och gillar inte att proppa det fullt med kemikalier, mest för att just träningen gör att jag tvättar det ganska ofta, eller åtminstone sköljer, vilket gör att massor med kemikalier sliter onödigt på håret och gör att jag måste klippa mig oftare och får en kliande, fnasig hårbotten.

För några år sedan testade jag balsammetoden för att skona håret från uttorkande sulfater och minimera mängden giftiga ämnen jag tillför det. Jag upplevde dock att jag tappade alltför mycket hår av det, och att mitt hår inte gillar för mycket näring utan klarar sig ganska bra med den näring det får inifrån ifrån maten jag stoppar i mig, så det var inte hållbart i längden. Testade därför en del mer eller mindre naturliga och/eller skumma metoder för att låta håret sköta sig själv så mycket som möjligt. Äggschampo t ex, verkar funka rätt så bra för mitt hår. Även det är dock inte något jag använder regelbundet, eftersom jag mycket hellre stoppar de goda äggen i magen än i håret ;-) Men håret blir väldigt rent och fluffigt av det!

Det jag istället försöker göra är att använda mig av schampon som inte innehåller SLS, mineraloljor, silikon, parabener eller annat junk som bara är falskt marknadsföring som syftar till att få oss att köpa mer produkter som vårt hår "behöver" pga att ovan nämnda ingredienser gör så att det behöver det. Har sedan ett drygt år tillbaka kört med BodyShops Rainforest-serie (oftast det här schampot) som jag tycker funkar hyfsat. Helst skulle jag vilja ha något med mindre ingredienser men har ännu inte hittat något som också uppfyller mitt krav på att det inte ska vara alltför tidsödande att tvätta håret, samt att jag inte ska behöva göra en massa inpackningar för att "rädda" kalufsen en gång i veckan.

Sedan min hårbotten vande sig av med uttorkande "vanliga" schampon behöver jag inte tvätta håret lika ofta, vilket såklart minskar frekvensen på den tidsödande torkprocessen på några timmar, men efter hårdare träningspass (jag svettas rätt mycket när jag t ex springer) så vill jag ju ändå skölja ur svett och smuts ur håret. Ibland blöter jag bara håret och gnuggar hårbotten med fingertopparna och har sen lite balsam (eller ibland olivolja) i topparna. Ibland kör jag balsammetoden light och tvättar hårbotten lätt med balsam. Ibland gör jag en sköljning med äppelcidervinäger, som faktiskt funkar riktigt bra, om man bara kan stå ut med lukten tills håret torkat (den försvinner när håret är torrt). Det förlänger tiden mellan riktiga schampo-tvättar med åtminstone en dag eller två. Torrschampo gjort på havregryn använde jag också ett tag men eftersom jag har mörkt hår så ser det lätt ut som mjäll även om jag borstar ur det ordentligt. Rekommenderas annars varmt till lintottar.

Helst av allt skulle jag bara vilja använda sådant som också kan ätas för att tvätta håret (och för den del också huden) med, men om jag också ska se någorlunda fräsch ut i vardagen och inte spendera all ledig tid på att göra lustiga hemmakok, så verkar det inte riktigt möjligt. Man får göra det bästa av det och sedan jag frångick de värsta hårbovarna så behöver jag numera bara klippa håret typ en gång i halvåret (max) och aldrig göra dyra hårinpackningar. Håret mår fint ändå och jag klarar mig undan med att tvätta det (om man bortser från lättsköljningar) var 3-4 dag. Fast det törs jag inte tala om för kollegorna som tvättar håret två gånger om dagen med vanligt schampo "för att annars är man ju äcklig" :-)

Etiketter: , ,

2 kommentarer:

Blogger Malin Göranson sa...

Det är ett gissel det där med hår när man tränar. Jag kan förstå de som klipper sig kort! Har du provat Wen? Jag vet att TV-shopprodukter kan vara lite vanskligt men jag har lickats få in ett par riktiga fullträffar! Jag har inte själv provat Wen men det kan ju vara värt ett försök? Det ska ju inte innehålla några "tillsatser" utan vara baserat på naturliga ingredienter. Man ska ju också slippa att ha flera flaskor och inpackning. Allt ska vara inbakat.Hmmmm...låter nästan för bra för att vara sant.....
Lycka till//Malin

19 juli 2012 kl. 15:18  
Blogger Malin - Lite längre sa...

Jag som sällan kollar på TV tackar för tipset. Var tvungen att kolla upp det lite och tyvärr är det nog för bra för att vara sant...

http://jillipoo.blogspot.se/2009/01/weird-product-wednesday-wen-hair-care.html

25 juli 2012 kl. 21:54  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida