Lite längre

- av glädje, i balans, med energi

1 maj 2013

En surdegshelg

Den senaste helgen spenderade jag som sagt i ett slottsbageri, för att lära mig baka surdegsbröd. En julklapp som nu kunde utnyttjas. Händerna i en deg, fingrarna mjöliga, kinderna rosiga av ugnarnas värme. Härligt!

Det är ju inte första gången jag bakat surdegsbröd, så det var med ganska stor förväntan jag försökte klura ut vad jag skulle lära mig under helgen, utöver det jag redan kunde. Det visade sig bli ganska mycket, mer än jag trodde, och därför tycker jag det är skoj att summera några av lärdomarna, för de är ganska varierande. Att få det på pränt gör ju också att man lättare kommer ihåg det

Vad man kan lära sig på en surdegsbagarkurs:

  • Att schamponera ihop en deg med händerna
  • Att kirskål är mer än bara ett otyg till ogräs - kan t ex användas i matlagning
  • Att spänna deg på magen - funkar extra bra med en rejäl babybula!
  • Att man inte behöver en enda maskin (ja, förutom ugnen då...) för att få till härliga bröd - och att det ändå inte behöver vara särskilt jobbigt att röra, knåda och spänna ihop den

Degar efter nattvila i svalen. Foto: M. Eklund

  • Att färsk hemgjord pasta faktiskt inte är så svårt eller komplicerat att göra, men otroligt gott!
  • Att surdegspizza är supersmarrigt och väldigt enkelt att få till med väldigt få ingredienser
  • Att en köksklocka kan stanna och att det faktiskt fortfarande i dagens digitaliserade värld finns de som baserar sin tidsuppfattning på den
  • Att mjöl ofta inte bara är mjöl - läs på innehållsförteckningen nästa gång i affären!

Fröfrallor - fick högt betyg av bagarmästaren. Foto: M. Eklund

  • Att det finns lika många surdegsfilosofier och -metoder som det finns bagare
  • Att hantera en deg med hjälp av att känna, titta och lyssna snarare än genom att använda termometer, klocka och recept
  • Att räkna ut hur min deg ska blandas med utgångspunkt i hur mycket färdigt bröd jag vill ha - det finns en finurlig formel!
  • Att en surdeg får plats i en mandelsmörsburk - större behövs inte

Många bröd blev det. Foto: M. Eklund

  • Att en surdeg är en surdeg, och behöver inte delas upp i renodlade vete-, råg- eller grahamssurdegar - det går bra att blanda friskt
  • Att en spackelspade är bra att ha i sitt bakande
  • Att salt är lätt att glömma...
  • Att vila och jäsning inte är samma sak

Min säck med bröd! Foto: M. Eklund

  • Att det är uppfriskande med väldigt udda människor, så länge man kan retirera till hemmamarkerna på kvällen och efter att man gått klart sin kurs
  • Att jag nog faktiskt har en talang för brödbak!

Etiketter: , ,

4 kommentarer:

Anonymous Sofia - ett bättre du sa...

Men guuud vilken kul kurs att gå!

2 maj 2013 kl. 11:44  
Anonymous Ingmarie sa...

Inte "nog" talang, du HAR talang! Och jösses vilken vetenskap det där är.

3 maj 2013 kl. 20:37  
Blogger Malin - Lite längre sa...

Ja, verkligen :-) Rekommenderas varmt!

4 maj 2013 kl. 16:18  
Blogger Malin - Lite längre sa...

Hehe, jag tror allt kan göras till vetenskap om man bara har tillräckligt med intresse!

4 maj 2013 kl. 16:19  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida