Lite längre

- av glädje, i balans, med energi

9 augusti 2012

Veggovecka

Utan att jag egentligen tänkt på det eller avsiktligt planerat det så, så har den här veckan blivit en riktig veggovecka. Sambon är på tjänsteresa vilket innebär att jag kan äta precis vad jag vill. Och då väljer jag tydligen omedvetet bort kött, åtminstone rött kött. Åt ju förvisso en kycklingfilé till middag häromdagen. Men generellt har det blivit mycket grönsaker, och frukt. Tydligen så mycket att mina kollegor undrar vad som händer. Tycker inte det är så annorlunda mot vad jag brukar men kanske är det av leda (det är ju rätt lugnt fortfarande) de har tid att kolla in vad andra äter.

Hursomhelst, jag har ju en period varit vegetarian, och på senaste tiden har jag varit rätt sugen på att återgå till mer vegetarisk mat. Jag tycker liksom inte kött är så gott ens. För att inte tala om alla konstiga processade korvar och annat suspekt man stoppar i sig. Är det inte lite knasigt när kollegorna undrar vad som hänt om man äter mer råvaror än man kanske brukar? Borde det inte vara tvärtom, så säg!? Ibland tycker jag att det är en galen värld vi lever i. Välkonserverade lär vi vara när vi dör i allafall...

Igår lagade jag mumsiga kikärtsbiffar och de fick avundsjuka blickar i lunchrummet. Jag var lite skeptisk till dem när jag lagade, men de var verkligen jättegoda! Och jag var så där lagom mätt efteråt. Inte supermätt i en halvtimme och sedan sugen igen. Perfa, särskilt eftersom det blev övertid idag (igen). Har annars festat på Västerbotten- och kantarellpaj, sallader, och massor med frukt. Idag kom första Ekolådan efter sommaruppehållet så nu har jag verkligen ett berg med frukt hemma.

Vindruvor, nektariner, äpplen, päron, bananer och plommon

Fruktsallad till middag blev det.


En smoothie eller två ska jag nog få till det närmsta dygnet också. Sen funderar jag faktiskt på att frysa in en del och ha till framtida skapelser. Det känns ju så dumt och slänga och jag får ju verkligen ligga i annars om jag ska få i mig allt ensam innan det ruttnar...

Till veggo-saken hör också att magen mår så bra av mindre kött. Min mage, som i och försig klarar det mesta, mår som bäst när den får mycket frukt och grönt. Darlingen hävdar bestämt att det är tvärtom, nämligen att magen trivs allra bäst när den får falukorv och makaroner. Tur (och intressant) att man är olika!

Etiketter: , ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida