Lite längre

- av glädje, i balans, med energi

31 juli 2012

Mjölkfri kokosglass

Häromdagen köpte vi kulglass på Fröken Jennys när vi promenerade till Bergs slussar. Supergod glass, och stora kulor! Särskilt den ekologiska kokosglassen jag tog var god och jag började grunna på om man inte skulle kunna göra den hemma, i en mjölkfri variant. Hittade några olika recept, både med och utan grädde/mjölk, och med och utan socker. Jag valde att testa med lite agavesirap som sötning, ville inte ha en massa raffinerat socker. För lite sötning visade det sig, för nu har jag en stor isklump i frysen... Kan också vara att jag skulle vispat upp kalaset lite mer innan frysningen, eller vispat grundligare under infrysningen. Eller helt enkelt borde hällt i lite sprit...

Hur som helst, smaken var det inget fel på så det blir nog fler experiment. Så här gjorde jag:

4 äggulor
1 burk (400ml) ekologisk kokosmjölk
rivet skal från 1 lime
ca 1 dl kokosflingor
ca 2 tsk agavesirap

För-kyl en skål/bunke eller portionsformar du tänkt frysa glassen i. Vispa upp äggulorna lätt, blanda i hälften av kokosmjölken. Värm blandningen i vattenbad under omrörning tills det stelnar (ca 8-10min, det ska vara som typ vaniljkräm). Vispa i resten av kokosmjölken, kokosflingor efter tycke och smak, limeskal och agavesirap. Förmodlingen behövs som sagt mer sötning/socker än det jag använde om man inte vill ha stenhård glass efter nåt dygn. Men å andra sidan kan man ju istället äta upp allt direkt när det är klart så slipper man problemet :-)

Häll smeten i bunken/skålen och ställ in i frysen. Rör om ordentligt en gång i halvtimmen under fyra timmar. Så var det klart!

Ser mest ut som gröt när det är klart... Foto: M. Eklund

Ser lite bättre ut när det är upplagt. Foto: M. Eklund
Jag serverade glassen med färsk, tärnad mango, och lite agave på toppen. Riktigt gott faktiskt! Passade även utmärkt till sambons kladdkaka, ända tills jag tappade ut det mesta på golvet...

Etiketter: ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida