Lite längre

- av glädje, i balans, med energi

20 mars 2012

Träningsplanering

De senaste dagarna har jag funderat mycket på hur jag ska lägga upp min träning framöver, för att vara åtminstone liiiite förberedd för Tjejmarathon. Finns inte en chans nånstans att jag kommer vara så förberedd som jag skulle vilja men vill ändå göra det bästa av det och optimera så gott det går. Jag fungerar lite så, att jag behöver en plan. Även om jag reviderar den längs vägen så känns det bättre om den ändå finns där i bakgrunden. Blir inget färdigt "inför-lopp-program" den här gången utan helt min egen filosofi.

Grovplaneringen ser ut så här:

1. Löpningen begränsas till två pass i veckan för att skona det Onda Knät (som retas med mig och inte är konsekvent gällande när det gör ont!):
  • Ett distanspass på max en timme, i relativt lugnt tempo (kommer för mig att innebära ca 6-6.30 min/km).
  • Ett långpass på minst 1,5 timmar men senare i vår uppemot 3-3,5 timmar. Gång varvat med mer och mer lugn jogg. Inga tidskrav, enda syftet är att vänja kroppen vid långrundor.
2. Därutöver, för att bygga upp både mentalt och fysisk, minst två av följande per vecka:
  • Yoga - för att öka styrka, balans och smidighet ytterligare
  • Styrketräning - varierat mellan gym, styrkejympa, hemmaövningar och core
  • Cykling - landsväg, MTB eller spinning, beroende på vad som känns roligast - för att underhålla konditionen
  • Danspass på gymmet - för att det är så kul!
3. Om det inte funkar att springa, så får roddmaskin och crosstrainer komma till hjälp för att avlasta knä men ändå belasta hjärta och lungor.

Detaljplaneringen gör jag löpande en månad framåt när jag ser ungefär hur mycket jag har på jobb och hemma i övrigt att pyssla med och vet när träningen passar bäst in.

Har som sagt klurat på detta några dagar och kände att jag behövde få ner det på pränt idag. I eftermiddags när jag blogg-läste lite upptäckte jag att Annie skrivit på samma tema i sin inspirerande blogg. Typiskt... Men för mig är nu i allafall min plan nerklottrad, för mig själv att gå tillbaka till om inte annat.

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida