Lite längre

- av glädje, i balans, med energi

18 mars 2012

Seg deg och stora steg

Sist jag bakade bröd blev utlåtandet att det är "nästan som på bageri, kan du inte göra ett lite kompaktare nästa gång". Så veckans bak blev Solros- och russinlimpor på bara surdeg som jäsmedium. Det är betydligt mer tidskrävande men det blir en helt annan smak på brödet. Mycket tuggmotstånd var målet idag.

Själva surdegen och tillhörande skållning gjordes under natten, degen arbetades ihop i min Ankarsrum Assistent imorse, fick sedan jäsa i drygt fyra timmar innan den skickades ner i formar och fick jäsa en dryg timme till. Till sist en timme drygt i ugnen, och så var klart lagom till vi fick eftermiddagsbesök och jag gav mig ut på "långpass"!

Hann för övrigt också med ett långkok på förmiddagen, gulaschgryta. Blev riktigt mustig och fin faktiskt.

Tillbaka till träningen: Eftersom gårdagens förkylningskänning visade sig vara falskt alarm var dagens långpassmål satt till 90 minuter, vilket det också blev, på sekunden. Sekundärt mål var en sträcka på 11,77 km (10% längre än senaste långpass), vilket det nästan blev. Det går ju lätt att räkna ut att det inte går direkt snabbt på mina långpass för tillfället, men det är inte heller syftet med dem. Utan syftet är att vänja mig vid längre tider och sträckor igen, förhoppningsvis utan att få ont. 3 min snabb gång (med stora kliv!) + 1 min jogg var tempot idag och jag var verkligen inte ens trött efteråt. Men det viktigaste är att det knappt inte gör ont i det Onda Knät heller, så länge jag tänker på löpsteget och hållningen. Jag är nöjd så länge det går framåt!

Planerar att vika söndagarna framöver åt längre och längre pass med mer och mer jogg/löpinslag framöver, ända fram till 16 juni då det är dags för... 50 KILOMETER! Huh... HarLänk svårt att föreställa mig hur det ska bli, trots några Lidingölopp i ryggen. Det är liksom längre än marathon... Försöker intala mig att det ska vara mestadels skoj och fullt av inspirerade och inspirerande tjejer. Och en hel del slit förstås... Men inbillar mig också att på dessa distanser så är tempot betydligt lugnare överlag än på t ex millopp och halvmaror. Kanske för att lura mig själv, kanske för att det faktiskt är så?

Summering av veckans långpass:
11,69 km
Om jag håller detta tempo på Tjejmarathon landar jag på en sluttid på 6h 25 min.
Nästa veckas långpass: 12,85 km

Nu dags för veckans höjdpunkt: Sportspegeln!

Etiketter: ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida