Lite längre

- av glädje, i balans, med energi

30 mars 2012

Grythyttans hembakta lantbröd

Det här brödet, som jag bakar ofta, senast igår, är verkligen supergott, särskilt när det är nybakat. Ursprungsreceptet har jag fått av pappa, och var han fått det ifrån vet jag inte riktigt...

Så här gjorde jag den här gången:




50 g jäst
1 dl olja
1 l vatten
ca 10 g havssalt
120 g grahamsmjöl
380 g fint rågmjöl
550 g rågsikt
450 g vetemjöl

pensling: vatten och flingsalt

Rör jästen flytande i vattnet (kallt om du vill ha långjäsning, ljummet om det ska gå snabbare). Blanda i oljan, tillsätt salt. Arbeta in mjölet (jag körde alltihopa i 14 min i Assistenten). Låt jäsa upp i bunken (ca 40 min med kall vätska). Arbeta degen, dela den i 4 delar, forma till runda eller avlånga bröd. Lägg på smord plåt (eller bakplåtspapper, det är mer lättdiskat men inte så miljövänligt). Skär 3-4 snitt med vass kniv i varje bröd, låt jäsa upp (ca 1,5 timme om du använt kall degvätska). Pensla med vatten och strö över lite flingsalt. Grädda i 200 grader i 30-40 min. Stänk på lite vatten då och då om du vill ha hårdare skorpa. Låt kallna utan duk.

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida