Lite längre

- av glädje, i balans, med energi

16 maj 2013

Mitt bästa efterrättsrecept - Smulpaj

Efterrätter kan ju vara både supergott och alldeles alldeles för sliskigt. Jag gillar mest fräscha efterrätter. Gärna söta, men inte sådär übersöta så det killar bakom öronen och man hamnar i koma en lång stund efteråt, eller får hjärtklappning av allt socker.

Därför gillar jag Sofias initiativ om en blogginsamling av efterrättsrecept som inte är sådär supersockriga utan kanske lite mer naturliga (även om jag egentligen tycker att sött ska få vara sött, dock inte nödvändigtvis slibbigt).

Mitt bidrag i det hela blir en smulpaj som bakas rätt ofta här hemma. De gånger det ska bjudas på efterrätt vill säga. Den går att variera med olika frukter eller bär som innehåll, just nu är favoriten blåbär, men ursprungsreceptet, som jag inte riktigt minns var det kommer ifrån, säger äpple.

Lite för trött har jag varit i veckan för att faktiskt laga en paj och knipsa nån snygg bild, så fantasin får måla bilden av denna härliga, lättlagade paj...

Smulpaj
2,5-4 äpplen (även testat med blåbär och rabarber med gott resultat. Gissar att också hallon, eller t o m jordgubb funkar utmärkt)
1/4 dl neutral olja
1/2 dl kokos
1/2 dl malda cashewnötter
1/2 dl malda hasselnötter
1/4 dl honung
kanel, kardemumma eller andra kryddor efter smak

Gör så här:
Skala äpplena och skär i skivor
Blanda olja, kokos, nötter och honung till en bra smuldeg. Jag tycker receptet egentligen är lite torftigt så jag brukar ofta ta lite större mängder än vad som anges.
Varva äpplen, kryddor och deg i en pajform
Grädda i ugn i 220 grader i ca 20 min.
Njut med vaniljsås (hemmagjord är såklart godast!) eller bara som den är.

Etiketter: , ,

4 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Ska absolut testas!
Jag tror jag börjar med rabarber - min favorit när det kommer till paj. Kanske är till och med den egna mogen? Måste kolla trädgårdslandet när jag kommer hem.
Håller förexten med när det kommer till efterrätter - sött ska få vara sött. Men gärna fräscht samtidigt. Eller tungt av choklad.

17 maj 2013 kl. 07:31  
Anonymous Sofia - ett bättre du sa...

Mmmm vad sugen jag blev på att göra en paj nu då :):

17 maj 2013 kl. 10:09  
Blogger Malin - Lite längre sa...

Mmm... rabarber är mums. Vår tar sig nog inte förrän nästa år skulle jag tro, men svärmor fyllde på förrådet häromdagen. Blåbär duger annars gott också!

20 maj 2013 kl. 08:14  
Blogger Malin - Lite längre sa...

Det var tanken :-)

20 maj 2013 kl. 08:15  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida