Matkasse
Vi har länge pratat till och från om att teckna en sådan där matkasse-prenumeration. En sån där, där matkassen kommer hem till dörren eller hämtas i närliggande butik, med färdig veckomeny och allt innehåll planerat. Mest för att vi tyckte att vi alltför ofta ställde oss frågan "*pust* Vad ska vi äta till middag?". Vi ville alltså ha inspiration. Nya fräscha middagstips.
Men vi trodde också att vi skulle spara tid, framförallt på vardagskvällar. Slippa snurra runt i ologiskt planerade affärer och leta efter ingredienser och alltsom oftast glömma något av det som skulle handlas. Slippa åka till den dyra lokala mataffären varje dag för att man antingen glömt något eller inte hade fantasi dagen innan att veta vad som skulle ätas till middag dagen efter.
Jag var till en början mest inne på Middagsfrid eftersom de, av de leverantörer jag känner till eller lyckades hitta, är de som verkar tänka mest ekologiskt och varierat. Alltid har en vegetarisk rätt på menyn t ex. Men min laktosintolerans ställer ju till det lite och det är inte så många av matkasseleverantörerna som har laktosfritt alternativ. Så till slut föll valet på Coop Matkasse. Där har man också möjlighet att välja storlek på kassen beroende på hur stort hushåll man lever i, samt att man kan välja om man vill ha kassen varje eller varannan vecka. Vår prenumeration på matkassen avslutades dock ganska snart, det var helt enkelt inget för oss:
Menyerna
Vi hade hoppats på inspiration och variation men blev lite besvikna. Smakerna var ungefär desamma i de olika kassarna. Mycket grädd/mjölkbaserade såser kryddade med balsamvinäger. Väldigt mycket ugnsrostade palsternackor. Förvisso rätter vi inte lagat själva särskilt ofta, men vi kom ändå fram till att vår egen variation var strået vassare än vad matkassen kunde erbjuda. Även om det också finns rätter vi säkerligen kommer laga igen. Som den enkla laxlasagnen, eller den goda svamppytten.
Innehållet
Inte helt förvånande mycket av Coops egna varor, vilket jag egentligen som princip inte har något emot. Det som däremot drar ner betyget är dels att datumen på varorna inte alltid var de bästa, och att kvaliteten på framförallt kyckling var minst sagt tveksam. Däremot ger jag plus för väl tilltagna portionsstorlekar och förhållandevis mycket ekologiska varor för en kasse som inte utgett sig för att ha ekologiskt fokus.
Tidsåtgången
Ingen av rätterna vi testade (totalt 12 stycken) gick att laga till på utsatt tid, ens när vi hjälptes åt bägge två i köket. Dvs när en hackade grönsaker och skar kött medan den andra kokade/stekte/lagade och fixade resten. De flesta recepten hade en tillagningstid på 30-40 min enligt receptet, men ingen gick att göra på mindre än 55min, iallafall inte av oss. Exempelvis var totaltiden i ugnen för en av kycklingrätterna 35 min, vilket redan där påvisar att det nog är ganska omöjligt att klara hela rätten på 40 min.
Betalsystemet och kundtjänsts bemötande
På hemsidan kan man välja antingen att betala med kort eller faktura. Vi valde kort. Men det visade sig inte fungera. Vi fick redan vid första kassen mail om att vi, enligt Coop, försökt använda ett kort som saknade täckning eller var spärrat, vilket naturligtvis inte stämde. Efter att ha kontaktat dem insisterade de ändå på att jag försökt använda ett kort utan betalningstäckning, utan att bemöda sig att kontrollera saken närmare. Attityden att utan att undersöka saken närmare skylla på kunden hör inte hemma på en kundtjänst. Till saken hör att på Coops "Mina sidor" kan man inte själv kontrollera sina kortuppgifter, eller ändra dem heller för den delen. Till slut, efter att vi själva bad om det för att kunna betala för oss, fick vi istället en faktura, som vi betalade direkt. Vid nästa kasse, och nästa, upprepades naturligtvis proceduren, de hävdade att vi försökt använda ett kort utan täckning. Hur man kan ha som utgångspunkt att anklaga sina kunder för att inte vilja betala är för mig en stor gåta... Det gör inte heller att jag har så särskilt mycket förtroende för dem.
Så för vår del var en matkasse igen hit direkt. I allafall inte just från den här leverantören. Jag gillar att själv ha koll på vilka råvaror jag stoppar i maten, och har faktiskt insett att vi nog ändå är ganska bra på att själva variera våra middagar. Även om det ibland kan bli både korv och makaroner och varma mackor till middag. Men då är det självvalt.
Men vi trodde också att vi skulle spara tid, framförallt på vardagskvällar. Slippa snurra runt i ologiskt planerade affärer och leta efter ingredienser och alltsom oftast glömma något av det som skulle handlas. Slippa åka till den dyra lokala mataffären varje dag för att man antingen glömt något eller inte hade fantasi dagen innan att veta vad som skulle ätas till middag dagen efter.
Jag var till en början mest inne på Middagsfrid eftersom de, av de leverantörer jag känner till eller lyckades hitta, är de som verkar tänka mest ekologiskt och varierat. Alltid har en vegetarisk rätt på menyn t ex. Men min laktosintolerans ställer ju till det lite och det är inte så många av matkasseleverantörerna som har laktosfritt alternativ. Så till slut föll valet på Coop Matkasse. Där har man också möjlighet att välja storlek på kassen beroende på hur stort hushåll man lever i, samt att man kan välja om man vill ha kassen varje eller varannan vecka. Vår prenumeration på matkassen avslutades dock ganska snart, det var helt enkelt inget för oss:
Menyerna
Vi hade hoppats på inspiration och variation men blev lite besvikna. Smakerna var ungefär desamma i de olika kassarna. Mycket grädd/mjölkbaserade såser kryddade med balsamvinäger. Väldigt mycket ugnsrostade palsternackor. Förvisso rätter vi inte lagat själva särskilt ofta, men vi kom ändå fram till att vår egen variation var strået vassare än vad matkassen kunde erbjuda. Även om det också finns rätter vi säkerligen kommer laga igen. Som den enkla laxlasagnen, eller den goda svamppytten.
Innehållet
Inte helt förvånande mycket av Coops egna varor, vilket jag egentligen som princip inte har något emot. Det som däremot drar ner betyget är dels att datumen på varorna inte alltid var de bästa, och att kvaliteten på framförallt kyckling var minst sagt tveksam. Däremot ger jag plus för väl tilltagna portionsstorlekar och förhållandevis mycket ekologiska varor för en kasse som inte utgett sig för att ha ekologiskt fokus.
Tidsåtgången
Ingen av rätterna vi testade (totalt 12 stycken) gick att laga till på utsatt tid, ens när vi hjälptes åt bägge två i köket. Dvs när en hackade grönsaker och skar kött medan den andra kokade/stekte/lagade och fixade resten. De flesta recepten hade en tillagningstid på 30-40 min enligt receptet, men ingen gick att göra på mindre än 55min, iallafall inte av oss. Exempelvis var totaltiden i ugnen för en av kycklingrätterna 35 min, vilket redan där påvisar att det nog är ganska omöjligt att klara hela rätten på 40 min.
Betalsystemet och kundtjänsts bemötande
På hemsidan kan man välja antingen att betala med kort eller faktura. Vi valde kort. Men det visade sig inte fungera. Vi fick redan vid första kassen mail om att vi, enligt Coop, försökt använda ett kort som saknade täckning eller var spärrat, vilket naturligtvis inte stämde. Efter att ha kontaktat dem insisterade de ändå på att jag försökt använda ett kort utan betalningstäckning, utan att bemöda sig att kontrollera saken närmare. Attityden att utan att undersöka saken närmare skylla på kunden hör inte hemma på en kundtjänst. Till saken hör att på Coops "Mina sidor" kan man inte själv kontrollera sina kortuppgifter, eller ändra dem heller för den delen. Till slut, efter att vi själva bad om det för att kunna betala för oss, fick vi istället en faktura, som vi betalade direkt. Vid nästa kasse, och nästa, upprepades naturligtvis proceduren, de hävdade att vi försökt använda ett kort utan täckning. Hur man kan ha som utgångspunkt att anklaga sina kunder för att inte vilja betala är för mig en stor gåta... Det gör inte heller att jag har så särskilt mycket förtroende för dem.
Så för vår del var en matkasse igen hit direkt. I allafall inte just från den här leverantören. Jag gillar att själv ha koll på vilka råvaror jag stoppar i maten, och har faktiskt insett att vi nog ändå är ganska bra på att själva variera våra middagar. Även om det ibland kan bli både korv och makaroner och varma mackor till middag. Men då är det självvalt.
7 kommentarer:
Jag analyserade en sån där matkasse för en kliets räkning en gång, fast från annan leverantör än de du nämner. Det visade sig att kalorimängden i portionerna var absurt hög och mycket ojämn (ibland 600 men ofta 900 kcal/portion) och att fördelningen fett/kolhydrat/protein var väldigt dålig med alldeles för lågt proteininnehåll och alltid väldigt lite grönsaker. Ganska intressant eftersom de marknadsför sig med att ha en dietist som sätter ihop kassarna...
jag har lekt med tanken på matkasse men kom ganska snabbt fram till att det är inget för mig/oss.
dels för att jag skulle känna mig oerhört begränsad och liksom "instängd" (man mer eller mindre "måste" ju laga den mat som står på menyn) + just att det är för invecklat och tar för mycket tid. Min mat som jag gillar går snabbt och enkelt att laga. :-)
Tack för en bra recension! Min bror har matkasse (annan leverantör, tror jag) och de har varit jättenöjda. Men så är de också (eller var snarare) ovana vid matlagning. De testar massor av nya grejer tack vare matkassen. Men för den som är mer hemma i köket blir nog läget ett annat.
Jag totar gärna ihop mina egna veckomenyer (brukar fixas på söndag morgon) men skulle väldigt gärna shoppa mina egenvalda varor på nätet. Men ingen kör ut grejer till bygden. :-(
Oj, intressant! Vet att jag tänkte med någon rätt att kaloriangivelsen verkade väldigt låg i förhållande till vad som skulle vara i, men har inte kunskapen att kontrollera så tänkte inte mer på det. Kanske "lockversioner" då...
tur att du kommit fram till det utan att testa :-) vi tänkte att "jaja, nu har vi i allafall testat".
Nätshopping av veckans matsedel skulle vara en hit. Gäller som sagt bara att få den levererad. Även om jag nog skulle vara rätt nöjd om jag bara kunde "beställa och hämta" också, och slippa fara runt i affären. Fast då skulle jag ju missa de där intressanta sakerna jag ibland "hittar" utan att de finns på listan :-)
Hej! Vi på www.matkasseguiden.se vill gärna komma i kontakt med dig, mejla oss gärna på kontakt (a) matkasseguiden.se.
Hälsningar
Gustaf / Matkasseguiden.se
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida