Lite längre

- av glädje, i balans, med energi

20 augusti 2012

Yogainspiration

Om jetlagstrategin hjälpte? Nja... Tveksamt faktiskt. Sov oroligt, men i och för sig är det ett fall framåt att jag somnade relativt fort i allafall, även om jag sedan vaknade många gånger. Jag är rätt slut idag och ett kortare yogapass var ungefär vad jag kände att jag skulle orka.

Oftast försöker jag köra minst ett längre yogapass i veckan, antingen veckans gratispass från YogaToday, eller något av passen på min yoga-DVD "Våga Yoga". Ibland känner jag att jag inte har tid för pass som är längre än en timme, men att jag ändå vill yoga en stund. Tyvärr är jag ännu inte så pass självgående så att jag komponerar egna pass. Jag vill gärna ha någon som leder mig. Igår letade jag därför upp ett 30-minuters pass, som jag testade idag. Det var faktiskt precis lagom för dagen. En rejäl genomkörare på ganska kort tid. Även om jag måste erkänna att den där yoga-stämningen inte riktigt infann sig när man var tvungen att tjuvkolla på en instruktion. Jag gillar nog bättre när någon muntligen vägleder mig i yogan.

På resorna till USA brukar jag få lite nytändning i yogandet, eftersom jag brukar bjuda mig själv på ett nummer av Yoga Journal, som jag tycker innehåller många bra handfasta tips, övningar, ögongodis i form av yogakläder, och smarriga recept. Detta nummer var härligt tjejigt färgglatt (jag är sen som vanligt med trender och börjar äntligen tycka att rosa är snyggt...). Ofta tycker jag att amerikanska tema-tidningar är mer matnyttiga än svenska motsvarigheten. Skulle t o m kunna tänka mig en prenumeration.

Foto: M. Eklund
Det bjöd bland annat på ingående instruktioner hur man på ett korrekt sätt ska göra Stående Hund (så heter den väl på svenska??).

Downward facing dog. Foto: M. Eklund
Bra beskrivningar om små justeringar man bör tänka på för att belasta rätt och stretcha lagom i positionen, vilket jag alltid haft svårt för. Den förbaskade hunden brukar mest kännas jobbig i armbågarna. Men det tar sig, sa mordbrännaren... Övade lite igår, och mer under kortpasset idag, och nu känns det mycket bättre! Finns fortfarande förbättringspotential dock.

Min egen hund... Foto: M. Eklund 
Kände mig trots allt rätt yogamör efter passet, och slumrade lite med ogräset runt äppelträdet när jag fått i mig lite mat. Den mest fridfulla (yogiska?) stunden på hela dagen.

Under äppelträdet. Foto: M. Eklund

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida