Lite längre

- av glädje, i balans, med energi

31 december 2014

Avstämning och nytt mantra

Efter det här året så vill jag på nåt vis göra bokslut. Det känns viktigt att summera, lägga bakom mig och gå vidare, med nya ögon. En del gjordes ju i frågeinlägget häromdagen, och ska inte ältas mer. Men jag har ju mina två mål för 2014 att stämma av:

#stabilochstolt kallade jag det ena. Ett både fysiskt och mentalt mål som jag både lyckats och misslyckats med. Den fysiska delen har jag verkligen fokuserat på och jag känner stor skillnad. Hållningen är helt annorlunda. Jag var till och med tvungen att mäta mig häromdagen, för det kändes som att hela jag rätats ut på något sätt. Knasig, jag vet, men det kändes verkligen så. Yogandet och min armhävningsutmaning under hösten har bidragit till betydligt bättre styrka och jag märkte enorm skillnad i skidspåret häromdagen. Den mentala delen däremot, har väl gått sådär. Man skulle väl kunnat säga att den drunknat i allt annat...

Det andra var mer medveten konsumtion. Jag får ge mig själv pluspoäng här. För jag har faktiskt begränsat mina inköp rätt rejält. Jag har inte på något vis haft köpstopp, men det var ju inte tanken heller. Det som kanske drar ner betyget lite är barnshoppingen (där jag haft lite svårt att begränsa mig), även om jag också där försökt ha min målsättning i bakhuvudet. Detta tankesätt kommer definitivt att finnas kvar som en vägledning.

Så vad har jag då för tankar om 2015? Jag tänker inte sätta några mål eller avge löften. Tänker mig mer att jag ska skapa mig ett mantra för 2015. Eller egentligen skapade jag det för flera månader sedan när jag ett tag tänkte beställa en personlig almanacka (men sen fick jag en riktigt snygg via jobbet).  Jag tänker så här:

Mitt mantra 2015. Foto: privat

Mer i detalj så innebär det att jag ska vara mer medveten. Välja till saker, upplevelser, personer för att det ger glädje. Sprida glädje. Se saker positivt. Välja bort för att återfå balans. Jag försökte under hösten gå ner i arbetstid, men det enda som hände var att jag fick mindre lön. Arbetsuppgifterna bara fortsatte att öka. Då blir fokus att dra ner eller öka på (vila!) annat istället. Så att slutresultatet blir energi. Energi att leva livet fullt ut, inte bara harva på. Energi över till andra. Men också att komma ihåg att göra sådant som ger mig energi, och att fylla på med rätt energi. Inte bara klara mig igenom vardagen helt dränerad på energi.

Därför blir 2015 året då fokus är #glädjebalansenergi . Förhoppningsvis blir det en bra vana, som fortsätter även långt efter just 2015.

Etiketter: ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida