Lite längre

- av glädje, i balans, med energi

3 maj 2014

Triss i triset och plankboxar

Jag behöver hitta tillbaka till träningen så att jag ser till att den blir en del av min vardag igen. För efter en första jobbmånad känner jag mig verkligen försoffad. Inser hur mycket den där vardagsmotionen faktiskt gav. Den måste nu ersättas med nån form av träning för att jag ska må bra. För även om jag har ståbord på jobbet så kompenserar det inte för mina timslånga vagnpromenader och otaliga babylyft som föräldraledig.

Jag tror den största utmaningen är mental; att prioritera träningen och omvärdera träning och kanske mer se det som hälsobefrämjande åtgärder. Vara glad för det lilla och acceptera att även små pass gör att jag känner mig starkare, gladare och mer balanserad. Därför har jag utsett maj till Måttliga MängdMånaden. Något varje dag är tanken. För att hitta rutin och tänk igen. Klappa mig själv på axeln för varje litet steg tillbaka till mitt starka, glada jag som nästan aldrig är sjuk.

Först ut var en triss i triset med hantlar. Triset är tidseffektivt och jag valde övningar där jag knappt behövde byta grepp eller position, för att effektivisera ytterligare. 

Andra maj bjöd på plankboxar. Vanlig-sido-omvänd-andra sido. Kort och koncist. 

Igår valde jag yoga, och det var verkligen en känsla av att jag unnade mig! Det ska jag bli bättre att bjuda mig själv på.

Vi får se vad resten av månaden bjuder på, och hur länge jag hänger i den här gången. Tror som sagt det mest sitter i huvudet. Inte helt lätt det där; att ha samvete att prioritera sig själv. Men det är ju samtidigt bra för alla andra - jag blir ju så mycket roligare att umgås med resten av dygnet.


Så tänker jag från sofflocket iallafall...

Etiketter: , ,

1 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Ser rätt mysigt ut på ditt sofflock. :-)
Nog är det en större utmaning att få till träningen när man ska hinna med även jobb och inte "bara" vara föräldraledig. Det där med bara är ju inte så bara. Men det är liksom enklare att kombinera vardagsmotion med barnmys mitt på dagen, än efter jobbet. Men jag tror absolut att du klarar din månadsutmaning!
Fick lära mig ett nytt ord ny också - triset. Jag som trodde att jag kunde rätt mycket om träning...

8 maj 2014 kl. 08:16  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida