Lite längre

- av glädje, i balans, med energi

27 april 2014

Grötkaka

I påskhelgen fick jag chansen att baka lite. Det var sannerligen på tiden. En riktigt smarrig kaka för sådana som mig, som älskar gröt. Originalreceptet hittade jag i senaste numret av Buffé, finns även på nätet. Där heter det müslikaka och beskrivs som en frukosträtt, men för mig känns det mer som en till-twistad och fika-anpassad version av morgongröten, så att man ska kunna njuta gröt även till kaffet en solig eftermiddag. Det kräver ganska många skålar, men är annars en rätt snabb kaka att baka, dessutom glutenfri om man nu gillar eller behöver det.
Skål!

Du behöver:
5 dl havregryn
0,5 tsk kanel
0,5 tsk kardemumma
0,5 tsk vaniljpulver
1 dl hackade torkade aprikoser, eller russin
2 ägg
5 dl mjölk
0,5 dl honung
0,75 dl pumpafrön
0,25 dl sesamfrön
0,25 dl hackade hasselnötter
0,5 dl honung
2 msk raps- eller kokosolja
2 dl frysta hallon och blåbär
Olja till formen
Turkisk yoghurt till servering
Sätt ugnen på 175 grader. Blanda de torra ingredienserna i en skål. Vispa ihop mjölk, ägg och honung i en annan skål. Blanda frön, honung och olja i en tredje. Lägg de torra ingredienserna i en smord form. Häll på mjölkblandningen. Strö sist över frötoppingen och frysta bär. Grädda i 30 min, höj därefter värmen till 225 grader och grädda fem min till. Låt svalna så att den är ljummen och servera med en ordentlig klick turkisk yoghurt och nybryggt kaffe.



Tips från coachen: Använd INTE en form med löstagbar kant. Då rinner en del av mjölken igenom innan kakan börjar stelna och man får sig en extra ugnsstädning på köpet.

Etiketter:

1 kommentarer:

Anonymous Snorkkis sa...

Tack för tipset. Denna ska jag göra till helgen tror jag - som variation till smulpaj som jag gör stup i kvarten. (Äntligen ett recept där jag faktiskt har alla ingredienser hemma; fast honungen byter jag ut mot något annat sött... har svårt för bi-smaken ;) )

29 april 2014 kl. 04:25  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida