Lite längre

- av glädje, i balans, med energi

25 februari 2014

En finne för rumpan

Jag vill ha tillbaka min rumpa! Den där jag hade innan bebis. Den försvann liksom utan att jag fattade hur det gick till. Både styrkemässigt och omfångsmässigt. 10 cm av stussmåttet är bortblåst, bara en sån sak!

Jag tror inte att jag kunnat föreställa mig innan hur man bara kan tappa kontakten med sin rumpa och vad det innebär. Killar verkar ha ännu svårare att förstå fenomenet och skrattar mest lite sådär fnysigt oförstående.

Hur som helst. Min egen lilla teori är att den förlorade rumpkontakten är orsaken till att man ofta på långt håll kan se om det är en kvinnlig eller manlig löpare som kommer springande. Ni vet de där lite kobent svängande fötterna. Syns nästan aldrig hos killar. Sällan hos unga tjejer heller. Utan mest hos dem som svänger fötterna ut åt sidan istället för driver dem rakt framåt, för att rumpan har blivit lat och okontaktbar.

Nu tror jag i alla fall jag återfunnit musklerna jag letat efter. Bara att se till att de återfår sin forna form också! Bästa övningen för mig, som liksom var som en aha-upplevelse (och gav mig stel rumpa i flera dagar!) var den s k finnen. Fast med en pilatesboll som stöd. Man får se till att skjuta fram höften ordentligt så att det verkligen är hamstrings och framförallt rumpan som får suga i när man lutar sig framåt så långt baksidan klarar!

Var är rumpan nuförtiden??

Etiketter: , ,

4 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Lat rumpa kan säkert vara en förklaring, men jag tror det finns fler saker som kan bidra till de där vispande fötterna man ofta ser hos tjejer (även hos mig när jag blir trött). Som tjejers höftkonstruktion och graden av kobenthet. I mitt fall kan nog den lata rumpan vara en svår bov i dramat. Lyckas dock inte alls aktivera rumpan med finnen, allt jag fått de gånger jag provat är kramp i baklåret.
Lycka till med rumpjakten!

25 februari 2014 kl. 21:52  
Anonymous Snorkkis sa...

Ja att använda boll till den övningen är ju smart, det ska jag testa! 10 cm rumpa borta?! Hoppas du hittar den igen.
Jag vet inte hur det är med min rumpa, om den försvunnit nu senaste året eller om det är så att den sjönk ner när jag fyllde 30. Hörde att den liksom kan sjunka ner en bra bit just dagen man blir 30.

26 februari 2014 kl. 06:24  
Blogger Malin - Lite längre sa...

Absolut, nåt måste det ju vara eftersom man sällan ser vispfötterna hos killar. Rumpan kan säkert vara lat på olika sätt också. Fick tips igår om att bara sitta på en stol och försöka spänna en skinka i taget utan att spänna höftböjaren. Inget jag lyckades med kan jag säga...

2 mars 2014 kl. 15:19  
Blogger Malin - Lite längre sa...

Hmm... Kanske har min rumpa fått en 35-årskris då med andra ord. Om åldern spelar in menar jag :-)

2 mars 2014 kl. 15:19  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida