Lite längre

- av glädje, i balans, med energi

27 april 2013

Kiva

Det är ganska sällan jag donerar pengar till välgörenhet så där i största allmänhet. Det känns på något vis som att man inte riktigt vet var det hamnar. Däremot om det är särskilda projekt, eller tydligt identifierade mottagare, så är jag mer benägen att punga ut med en slant.

Något som jag "donerat" till i några år är Kiva. Egentligen är det ju inte donationer heller, eftersom det faktiskt är lån man gör. Man väljer låntagare som finns registrerade på deras sida, där det också står vad pengarna ska användas till. Ofta småföretagare i fattigare länder som behöver lite hjälp på traven för att få sin verksamhet att gå runt eller blomstra. Den tanken gillar jag. Hjälpa människor att hjälpa sig själva liksom. Hittills har inte ett enda av de lån jag bidragit till förblivit obetalt utan pengarna har så sakteliga återbetalats, och därefter har jag lånat ut igen. Det är för mig liksom en konstant summa som ligger där och lånas ut. Ganska fiffigt.

Nu vet jag i och för sig inte om pengarna verkligen går till de låntagare jag valt, det har jag faktiskt inte kontrollerat ner till den individuella låntagaren. Men som sagt, jag gillar konceptet att inte bara skänka pengar i ett svart hål utan mer för att hjälpa till självhjälp. Om du också vill börja, så gå in här och registrera dig vetja.

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida