Lite längre

- av glädje, i balans, med energi

5 december 2012

Vältajmat

Snökaos basuneras det överallt, och visst har det snöat, till och med mycket, men det är ändå svensk vinter. Att man då, två veckor i rad, när snön kommer, inte plogar vägar och gator förrän det snöat ymnigt i typ ett dygn, är rätt knasigt. Men hursomhelst, bara att gilla läget.

Jag hade en hälsokontroll inbokad idag och jobbade därför hemma. Ytterst vältajmat att göra det just idag. Slapp åka fem mil enkel väg på oplogade vägar och kunde ägna lite tid åt snöskottning istället, som jag annars skulle lagt i bilen.

Skottningen får ses som dagens vardagsmotion (märks i ryggen att jag inte är någon van skottare!), men däremot var den annars ganska lönlös. Nån timme efter att jag skottat rent blev spåren när jag gick till brevlådan så här djupa:

Foto: M. Eklund

Så kanske lite otajmat att skotta så tidigt. Men kvällsskottningen blev i alla fall lite lindrigare tack vare förmiddagens jobb. Så här såg det ut på vår baksida i förmiddags. Trots att det var nyskottat igårkväll. Knädjup snö igen...

Foto: M. Eklund

Men hur det nu är, så gillar jag ju vintern! Jag älskar den faktiskt! Längtar verkligen till skidåkning, förhoppningsvis i helgen. Innan snön kom så sprutades det 120 kubikmenter snö i timmen på golfbanan/konstsnöspåret här borta.

Men tillbaka till skottningen: Det är ju första snö-vintern i villa för oss, och jag måste säga att det är ganska fascinerande hur hela gatan kan bli engagerad i snöskottningen och den obefintliga plogningen. Ingen har nånstans att göra av sin snö och frustar och stånkar. Så lagom när alla skottat sina uppfarter, då kommer plogbilen. Då är det typ en halvmeter snö på gatan. Vad händer? Plogbilen går sönder, den orkar helt enkelt inte... En stund senare kommer superlastaren och tar över. Efter några varv tar den sig igenom. Lämnar lårdjupa snövallar på allas uppfarter. Bara att skotta lite igen då :-)


Foto: M. Eklund

Jaja, skottning är rätt kul, än så länge. Rätt nöjd var jag ändå när jag senare kom på att dagens lucka i julkalendern innehöll rörlighetsträning för ryggen. Vältajmat! Tack, sa ryggen efter all snöskottning. Funkar bra det här med träningsjulkalender!

Etiketter: , ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida