Lite längre

- av glädje, i balans, med energi

19 augusti 2012

Jetlaglöpning

Det är sällan jag lider av jetlag när jag åker till USA. Arbetstiderna är från supertidig morgon och de flesta går därför och lägger sig tidigt också, så det gör liksom inget att man vaknar kl 04. Men däremot när jag åker tillbaka brukar det ta ett antal dagar innan jag är i fas igen. Jag som normalt är kvällstrött får svårt att sova på kvällarna och vaknar helmosig i huvudet.

För ett tag sedan fick vi information från företagshälsovården med tips om hur man motverkar jetlag. De flesta finns här, och de flesta visste jag redan om, men att även träning på morgonen kan hjälpa var lite av en nyhet för mig och det testade jag idag. Efter frukost blev det därför en runda med syftet att sparka igång kroppen, framförallt lederna och musklerna, efter allt stillasittande. Och att undvika värsta jetlagen då... Lugn runda i "mystempo". För mig innebär det 4-3 tempo, dvs andas ut på 4 steg, in på 3. Har läst någonstans, minns tyvärr inte var, att det är bra att göra ett helt andetag (in + ut) på udda antal steg, eftersom man då varierar vilket ben man "blir klar" på och därigenom ska få bättre balans i kroppen, så att t ex inte högerbenet alltid får "sista steget". Var säkert i något yogasammanhang :-)

Hursomhelst, tanken var alltså att om tempot eller lutningen (eller både och!) gjorde att jag fick övergå till 3-2 andning så skulle tempot sänkas. Egentligen räknar jag inte andetagen när jag springer numera (gjorde det en del i början eftersom Lotorpsmassören då sa åt mig att andas ut på fler steg än in, för att få ut slaggprodukter ur lungorna) utan jag kör automatiskt udda antal steg per andning och märker mer på känslan i kroppen och andningen när det övergår från 4-3 till 3-2.

Hursomhelst igen (jetlagen har väl inte riktigt släppt, lite vimsig här, skulle ju skriva om jetlag, inte andning...), kroppen kändes mycket piggare än jag förväntat mig, även om det var varmt och klibbigt ute. Sprang min "lätta runda" genom centrum, upp på kanalbanken, ner till Ljung och så 3km uppför för att komma hem igen. Totalt en dryg timmes riktigt lugn löpning med skön musik i öronen. Eftersvettades som en tok efteråt och var supertörstig i flera timmar, trots förebyggande Resorb.

Eftermiddagen blev sedan rätt lugn. Försäsongshockey på teve, skogspromenad med darlingen och hans mamma, och massa frukt till middag. Vi får väl se om jetlagen ger sig snabbare den här gången...

Etiketter: ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida