Lite längre

- av glädje, i balans, med energi

26 juli 2012

Nytt försök på CXWorx

Imorse hade jag lyckats boka in mig på CX igen, utan att passet blev inställt den här gången. Bäst att passa på så här på semestern då det inte är så fullt! 8.30 började det, så det blev en frisk (?! allt är väl relativt i värmen, men ändå...) promenad till gymmet redan innan klockan slagit åtta.

Tanken med passet är ju väldigt bra - genomträna muskler i kroppen som vi behöver för att vara stabila. Core-musklerna, och lite ben och rotationsövningar. Men jag måste nog säga att jag inte riktigt förstår varför detta pass ALLTID brukar vara fullt. Det kändes som att övningarna stressades igenom (och förvisso var passet bara en halvtimme långt). Det hattades mellan gummiband, viktplattor, ner på mattan, stå upp, ligg på mage, ligg på rygg. Fram och tillbaka, upp och ner. Jag märkte det framförallt på Det Onda Knät som inte tyckte om att ouppvärmt helt plötsligt riva av tio sidoutfall med gummiband, därefter kasta sig ner på golvet för nästa övning. Men kanske är jag bara ovan. Mycket av övningarna gör jag ju liksom ändå hemma ibland, fast utan vikter och i mitt tempo så det borde inte ha varit så farligt. Men det känns som att man ändå vill ha koll på tekniken när man gör övningarna, så att de inte får motsatt effekt, dvs att man skadar sig. Hafsa igenom flest möjliga övningar på en halvtimme känns inte riktigt som min grej.

Med lite vatten skvalpande i magen och hungern knorrandes långt där nere beslöt jag mig för att transportjogga hem istället för att gå för att på så sätt få gröt lite fortare. Trots att klockan bara var nio var det VARMT ute, och fuktigt! Svettades floder och var dyngsur när jag damp ner på trappan hemma efter 2,6 km. Efter ordentlig grötfrukost och lite flämtande i ogräslandet kom jag på att en dag som denna måste vara utmärkt att storhandla, eftersom alla som vanligtvis hänger i köpcentrum säkert hänger på stranden!

Smart drag, visade det sig, för det var förhållandevis folktomt både på parkeringen och i affären. Skönt att fylla förråden igen, både med sambo-vänlig mat och med sådant som han anser är suspekt och som står i "mitt" skåp. Resten av eftermiddagen fortsatte vi flämta bitvis i skuggan under äppelträdet, bitvis vid lekstugan, innan vi nu sett Dokument Inifrån på SVT. Medaljens pris går i repris fredag, lördag och söndag och verkar efter det komma ut på SVT Play. Ger lite perspektiv på träning, även om den visar elitidrottarens synvinkel. Vilket pris är man egentligen beredd att betala för framgång? Helt klart sevärd.

Etiketter: ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida