Lite längre

- av glädje, i balans, med energi

27 februari 2014

Mental träning

Snart ska jag börja jobba igen och börjar känna behovet av att aktivera det grå fluffet inne i huvudet med annat än bebisprat. Roar mig därför med spelet Lumosity på promenaderna ibland. Spelet sägs främja problemlösningsförmåga, flexibilitet och reaktionssnabbhet. Att jag spelar samtidigt som jag går och rattar vagnen borde ju utveckla fluffet ytterligare. Eller så gör det mig bara till en gångvägsfara...

Till helgen tänker jag ägna mig åt helt annan mental träning. Förmågan att vara på egna äventyr utan det lilla trollet utan att bryta ihop. Rekordet hittills är dryga två timmar i sträck. Nu blir det säkert tio. Kan vara nyttigt för hela familjen...

Vart jag ska? Till hufvudstaden.


Etiketter:

10 kommentarer:

Anonymous Emma Lang sa...

Det kommer säkert gå finfint. :)

Jag kör ju för fullt med mammamage-appen. Men jag kan inte mäta min diastas. Jag hittar ingen. Känner liksom inte under fluffet. Såg här att du verkar ha full koll på det när du hänvisade till ett gammalt inlägg där du skrev just om diastasen och hur stor den var på dig. Har du några tips?
//Emma

27 februari 2014 kl. 14:34  
Anonymous Snorkkis sa...

Något sådant borde jag också väcka min luddiga hjärna med. Kommer att se ut som ett frågetecken konstant när jag börjar jobba. Hoppas det blir en trevlig trip till stan!

28 februari 2014 kl. 05:24  
Blogger Johanna sa...

Åh vad roligt att jag hittade hit (tack för kommentaren :)) Jag spelar OCKSÅ Lumosity. Är ganska dålig men tycker det är roligt :D

1 mars 2014 kl. 15:16  
Anonymous Anonym sa...

Smart att väcka skallen innan den måste ut i skarpt läge! Själv läste jag en distanskurs under föräldraledigheten, väldigt bra hjärngympa. Hoppas stadsresan blir härlig!

1 mars 2014 kl. 17:15  
Blogger Malin - Lite längre sa...

Hmm... Jag har faktiskt ingen koll, bara på min egen för den var så markant. Dels en jättetydlig grop på ett typ 5cm långt ställe, dels märkte jag av t ex när jag skulle lyfta saker att det liksom inte höll ihop som det borde. Men på mammamage.se finns ganska bra beskrivning hur man mäter. Annars tror jag Elmina Saksi, som har massa mammaträning i Norrköping har bra koll, hon hade i allafall en workshop i höstas där man kunde få hjälp att mäta diastas.

2 mars 2014 kl. 15:21  
Blogger Malin - Lite längre sa...

Hehe, vi pratade om det häromdagen, några mammor. Om man kommer börja sjunga Imse Vimse på kontoret när någon är vresig...

2 mars 2014 kl. 15:22  
Blogger Malin - Lite längre sa...

Så länge det är roligt spelar det ingen roll hur det går tycker jag :-) Kul att du tittade in!

2 mars 2014 kl. 15:23  
Blogger Malin - Lite längre sa...

Jag hade också ambitionen att läsa en distanskurs, men eftersom Liten aldrig sover inomhus på dagtid numera så fick jag lägga ner det :-)

2 mars 2014 kl. 15:23  
Anonymous Emma Lang sa...

Det är utifrån mammamage-appen som jag försöker mäta. De beskriver ju otroligt bra men jag känner liksom inget. Hittar ingen delning. Känns jätteskumt. Nu ska jag på efterkontroll om ett par veckor så då ska jag kolla med min barnmorska men jag är inte säker på att hon har koll... återstår att se. Fortsätter träna med appen. Har inte ont någonstans.

Har varit sugen på att träna på Elmina men det är inte lätt att passa in tider med tre kids. Puh! Hoppas få klartecken på bäckenbotten på efterkontrollen så jag kan komma igång igen med tyngre träning.

2 mars 2014 kl. 15:32  
Blogger Malin - Lite längre sa...

Jag tycker också det är svårt. Jättesvårt faktiskt, om man bara ska följa råden hur man gör. Hoppas barnmorskan kan hjälpa till! Ibland undrar jag dock hur "viktigt" det är att veta - om man känner att man liksom har kontroll på magen så tror jag man ska lita ganska mycket på sig själv också, man har ju trots allt levt med sin kropp rätt många år och vet hur det "brukade" kännas.

2 mars 2014 kl. 19:51  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida