Lite längre

- av glädje, i balans, med energi

13 januari 2013

Efter en dryg veckas rehab

Jag börjar bli frustrerad över att inte kunna röra mig som jag vill. Inte kunna konditionsträna på något bra sätt. Menmen, det är ju träning för tålamodet om inte annat! Och kreativiteten, för att hitta alternativa sätt att ändå hålla igång kroppen när man självförvållat har ett halvt ben som inte riktigt vill vara med. Så här i backspegeln så har jag efter en dryg vecka rehabtränat så gott det gått och passat på att styrketräna överkroppen ordentligt några gånger.

Rehabmässigt har det blivit:
  • 4 pass på motionscykeln (utan motstånd, hur svettig och flåsig kan man bli då liksom?)
  • Daglig stretch av baksidan
  • Två längre promenader mest för att kolla av läget
  • Mycket vila
Statusen på den onda baksidan är som ett resultat av detta:
  • Mycket rörligare men fortfarande så kort/stel/ond att jag inte kan nå till golvet om jag böjer mig framåt (vanligtvis får jag utan problem i hela handflatorna)
  • Ont ibland när jag sitter länge
  • I farozonen för att jag gör något ogenomtänkt igen eftersom det nu är såpass bra att jag inte känner av det hela tiden
Sjukgymnasten, och alla andra jag pratat med, säger att det tar minst 6 veckor att komma tillbaka till hyfsat återställd, och även därefter gäller det att vara försiktig eftersom det kan kännas bra men muskeln och senorna fortfarande inte har tillräcklig styrka och risken för ny skada/återfall därmed är stor. Så jag ska försöka hålla mig utanför farozonen, och egentligen passar det väl rätt bra att rehaba nu när jag ändå borde ta det lugnare, men det är ju rätt svårt. Mycket vill ha mer! Så för att begränsa mig själv lite så skriver jag kommande veckas plan här för att förhoppningsvis lättare kunna hålla mig från att överskrida den...
  • 3-4 pass på motionscykeln, fortfarande utan nämnvärt motstånd men något längre pass
  • Fortsatt daglig stretch
  • Lättaste rehabstyrkeövningen från sjukgymnasten 10 repetitioner/dag (om det känns ok)
  • Lunchpromenader (15 min) och ev en längre promenad framåt helgen om det känns ok
Överkroppsstyrka läggs till som bonus några gånger för att inte bli alltför uttråkad. Låter väl som en plan?

Etiketter:

2 kommentarer:

Anonymous Sofia - ett bättre du sa...

Åhhh vad jobbigt att inte kunna träna som man vill!!! Vet hur det känns, med mina ryggproblem jag har dragits med till och från som satt käppar i hjulet flertalet pass :(. Men det gäller att göra det man kan, men jag vet det är tufft ibland. Men kämpa på och härligt att du har en bra plan i alla fall.

14 januari 2013 kl. 13:46  
Blogger Malin - Lite längre sa...

Ja, man testas ju lite på andra sätt, mentalt om inte annat. Du har helt rätt, man kan inte mer än göra det bästa av det. Ökar lite den här veckan så det känns som det blir bättre.

15 januari 2013 kl. 20:48  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida