Lite längre

- av glädje, i balans, med energi

20 maj 2012

Chocolate Adzuki Bars

I den Runner's World jag köpte i USA sist fanns som sagt en hel del intressant. Bland annat en artikel om och med Scott Jurek, ultralöparen som också är vegan. I sommar kommer han ut med boken Eat and Run. I artikeln fanns bl a ett recept på chokladbars som såg galet goda ut så igår var jag tvungen att testa det igår. Modifierade lite efter vad skafferiet bjöd på och då blev det så här:


Färdig vegansk chokladkaka. Foto: M. Eklund


0,5 tsk kokosolja
4 dl blötlagda och kokta adzukibönor
1 ekologisk banan
1,25 dl risgrädde (tror mandelmjölk blir bättre)
1,25 dl kokosmjölk (hade bara Citygross eget märke hemma, tror någon ekologisk, dyrare blir bättre...)
1,25 dl dinkelmjöl fullkorn
0,75 dl rismjöl
6 msk kakao
3 msk agavesirap
0,5 tsk havssalt
0,5 dl russin
0,5 dl torkade tranbär
(1 dl chokladknappar, mjölkfria)

Sätt ugnen på ca 200 grader. Smörj en form, 20x30 cm med kokosolja. Mixa bönor, banan, rismjölk och kokosmjölk till en krämig smed. Tillsätt mjöl, kakao, sirap, vanilj och salt och fortsätt mixa tills det blandats ordentligt. Rör i torkad frukt och häll smeten i formen. Strö ev över chokladknappar. Grädda tills kakan stelnat, ca 35-45 min (jag körde 35 + några min på eftervärme). Låt svalna och skär i bitar, blir ca 16 st.

Helt i min smak! Inte så sött men väldigt chokladigt. Sambon gillade dem dock inte...

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida