Lite längre

- av glädje, i balans, med energi

23 april 2015

Del 4: Sex ord som beskriver mig

Den här listan med listor som Malin startat, som liksom räknar ner sig själv - den blir svårare och svårare! Att beskriva sig själv med några få ord... Det är så lätt att fastna i fack, bli som en kategori man tillhör eller bli låst vid benämningar och modeord när man ska "beskriva sig själv" tycker jag.

Jag skrev för ett tag sedan om ett personlighetstest jag gjort, som visat helt annorlunda jämfört med hur det blev en gång tidigare. Vilket gjorde att under resten av kursen (där testet gjordes) blev jag "du som är introvert" för de andra deltagarna, eftersom de flesta andra enligt testet var extroverta, och det är det som är det "vanliga" och "bästa" verkar det som. Men jag är ju mer än bara introvert, och introvert behöver inte heller nödvändigtvis innebära att man bara är en kuf som sitter på sin kammare och tänker för sig själv dagarna i ända, vilket många lätt tycks tro. Så jag vill inte nödvändigtvis fastna i facket introvert, eller det folk tolkar som introvert. För jag är ju hela jag.

På jobbet har jag en liten skylt (som jag tror jag fick med en sån där namnpenna någon gång) där det står: Malin - livlig och snabb i tanken. Det stämmer nog delvis. Och kanske stämmer det på många som heter Malin. Men på vår enhet är vi fyra stycken Malin, och alla är vi ganska olika. Så jag vill inte bara vara en typisk Malin. För jag är ju hela jag.

På en annan kurs jag var på skulle vi beskriva varandra som ett djur. Jag fick benämningen gasell... Vad man nu lägger i det ordet. Stämmer säkert delvis det också. Eftersom de andra deltagarna bara sett en del av hela jag. Även om gaseller lever i varma länder och jag är vintermänniska. 

Jag har tidigare skrivit om bra och dåliga sidor hos mig själv. Det är ju ytterligare ett sätt att beskriva mig. Men för just det här inlägget fick jag bara sex ord. Det krävdes ganska mycket klurande och listskrivande med överstrykningar och prioriteringar innan jag kom fram till min egen "pitch":

Lång, känslosam tänkare. Snabbtänkt, flexibel genomförare.

Min senaste selfie på instagram. En tolkning av flexibel, kanske. Foto: M. Eklund

Upp till betraktaren att tolka. Säkert blir det olika beroende på vilka ni är och hur ni uppfattar orden, och mig... Men anledningen till att jag valde just dem är att de flesta av dem kan tolkas på flera sätt.

Nästa del blir nog ännu svårare: Fem saker som gör mig rädd...

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida