Lite längre

- av glädje, i balans, med energi

9 februari 2013

Lästips: Eat and Run

Det är länge sedan jag sprang nu. Och jag längtar verkligen efter att kunna göra det igen. Bara ett par löparskor och jag. På en skogsväg, stig, eller till och med på asfalt. Bland träd, högt vajande gräs, eller grus, eller snö. Vad som helst egentligen!

Så i väntan på nästa löppass kan man ju alltid läsa om löpning. Scott Jureks bok Eat and Run köpte jag egentligen för att jag var nyfiken på kombinationen vegan och ultralöpare. Hoppades på massa bra tips på vegansk rejäl mat som även en löpare blir mätt på, efter att ha läst en artikel om Scott, hans "förvandling" från köttätare till vegan, och hans bok, i amerikanska Runner's World.

Visst finns det bra mattips i boken. Varje kapitel avslutas med ett recept, och vissa av dem får det verkligen att vattnas i munnen. Men när jag slog igen boken och sista sidan var färdigläst så konstaterade jag att det faktiskt inte är för maten jag kan rekommendera boken, utan för allt annat. Historien som sådan. Synen på löpning och hur den kan förändra liv. Gemenskapen som kan komma ur ultralöpningen (som jag fortfarande inte har provat på). Löpningen som räddningen när tillvaron slår bakut på många andra områden. Personerna, personligheterna, upplevelserna och utmaningarna.

Kosten var liksom bara en liten del i boken, och transformeringen till den växtbaserade kosten liksom smygs in som stegvisa insikter, test av vad som passar bäst, vad som gör att prestationen och välmåendet optimeras. På något sätt fick jag mer än jag väntat mig, och inspirationen att testa både ultralöpning och växtbaserad kost (som det kallas i boken) blir liksom ännu större. Även om jag tror att jag nog aldrig kommer bli vegan fullt ut, jag har liksom inte tillgång till den typen av kvalitativa råvaror på ett smidigt sätt på nära håll. Men inspiration och vegetariska inslag kommer det nog bli mer av. Och i sinom tid löpning förstås!

Bra bok! Foto: M. Eklund

Kanske måste man vara lite löparnörd för att verkligen gilla boken, men jag tror också att den kan tilltala "andra" just eftersom den innehåller så mycket mer av allt runtikring, av livet i allmänhet och av personliga skildringar av ett liv som hittills inte bara varit en dans på rosor.

Etiketter: , , ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida