Lite längre

- av glädje, i balans, med energi

19 oktober 2012

Good enough...

Jag läser om armhävningsutmaningar, 7-timmarsutmaningar och alla möjliga träningsalternativ. Vill gärna haka på men törs inte just nu. Kroppen längtar efter att träna men samtidigt efter att ta det lugnt.

Vanligtvis känner jag mig misslyckad, orkeslös och sunkig om jag inte tränar ordentligt och som jag tänkt. Just nu handlar det mer om att överhuvudtaget röra på mig, få luft, inte säcka ihop totalt. Jag är glad för allt som ändå samlas på träningskontot liksom. Med så lite träning som det blivit senaste veckorna skulle jag normalt sett varit mer än missnöjd, eftersom jag vill känna energin i kroppen, känna att jag orkar det jag vill, och gärna vill vara typ bäst också.

Men jag försöker att inte tänka så. Inte vara den där prestationsprinsessan som inte duger om hon inte gjort allt och helst lite mer än alla andra. Utan tänka att det faktiskt finns något som heter good enough, och som man ibland faktiskt "får" utnyttja. Nöja sig med tillräckligt. Inte stånga sig blodig för något som kanske inte egentligen ger så mycket mer. Utan sluta när man bara är tillfredsställd, istället för helt slut och tömd på energi. När det gäller träning då.

Det är kloka Angelica som ibland påminner om att det ibland faktiskt räcker att vara good enough. Oavsett om det gäller träning eller något annat i livet. Om det är det som får en själv att må bäst så är det faktiskt tillräckligt. I brist på utrymme. Energi. Ork. Motivation. Eller vad det nu kan vara. Lite är bättre än inget. Bara man kan bromsa förfallet tänker jag :-) Så är ju det good enough.

Ledig fredag idag ger tid till en del återhämtning, reflektion. Och träning. Olika åsikter hos meteorologerna (som vanligt) gjorde att jacka och keps åkte på för förmiddagsrundan. Det blev nästan lite varmt. Det regnade inte så mycket som jag hade trott, och var inte särskilt kallt egentligen heller. Men bättre varm än kall, och när intensiteten är lägre så värmer man ju inte heller upp sig själv lika mycket! Otroligt skönt med en dryg timmes (fuktig) luft och pulshöjning, och skönt att ligga i soffan med en bok så här på eftermiddagen medan grådassregnet nu strilar ner utanför fönstret (som vanligt). Kiwi till mellanmål på det. Knäckemacka med jordnötssmör. Good enough! Faktiskt...

Etiketter: ,

3 kommentarer:

Blogger Carina sa...

Oftast är "good enough" mer än tillräckligt!!

21 oktober 2012 kl. 14:03  
Blogger Malin - Lite längre sa...

Jo, det är väl kanske så...

21 oktober 2012 kl. 18:58  
Anonymous Uppochhoppa sa...

Jag håller med. Good enough är verkligen perfekt ibland. Du känner din kropp bäst och vet vad den behöver. Är det lite mer ro i kroppen så är det det som ska till.

30 oktober 2012 kl. 22:17  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida