Lite längre

- av glädje, i balans, med energi

2 oktober 2012

Löparfrågor


Jag brukar oftast inte gilla såna här "20-frågor", men dessa, som jag hittade hos Rund är också en form tilltalade mig av nån anledning så jag lägger ut dem här också. Om nån nu skulle undra vem löpar-jaget är :-)

1. Vilken typ av löpare är du? Den ganska långsamma, uthålliga typen som tror hon inte kan springa snabbt men gärna långt


2. Hur länge har du sprungit?Fem år snart. Jag HATADE att springa när jag var yngre men började efter lunginflammationer jogga för att komma igång igen, med det klassiska nybörjarprogrammet ”spring 1min, gå 1min”. Sen dess är jag fast!


3. Hur mycket springer du per vecka?Just nu väldigt lite. Men ”normalt” ca 20-30km


4. Vilket är ditt “feelgood” tempo?Nånstans mellan 5.50 och 6.30 beroende på dagsform och tid på året.


5. Vid vilken ålder började du springa?29 år...

6. Vilka andra sporter utövar du regelbundet?

Vad räknas som sport då? Danspass på gymmet, längdskidåkning och styrketräning är det som mest förekommer. Men även landsvägscykling (så mycket jag hinner), MTB (så mycket jag törs!) och simning förekommer regelbundet. Önskar också jag hann med mer kajak, dans och spinning, men det blir inte jätteofta numera.



7. Vad måste du ha med dig på ett pass?Min vän Garmin! På nåt vis har jag blivit beroende... Även om jag bevisligen klarar mig utan, de gånger jag glömt. Hårsnoddar är också ett måste, annars får jag svinto-hår!


8. Varför springer du?För att det är så skönt! Det finns inget som slår känslan efter ett ordentligt löppass. Lugn i kroppen, klar i huvudet och rosig om kinderna. Om det inte är 30grader varmt ute förstås... Och för att orka med att sitta på kontor 40 timmar i veckan.


9. Har du någon gång ljugit för att få springa? Hur löd lögnen?Nope, inte vad jag kan minnas. Eller jo, kanske nån gång när jag varit på tjänsteresa när jag tänker efter. Sagt att jag är trött och inte orkar följa med på shoppingrunda för att kunna smita ner till hotellgymmet och löpbandet.


10. Hur ofta köper du skor?För ofta enligt vissa :-) Enligt mig alldeles lagom, dvs nån gång om året. Jag har fyra par löparskor för tillfället, om man inte räknar FiveFingers och mina Nike Free som jag bara använder som sneakers...


11. Hur ofta köper du annan löprelaterad utrustning?Beror på hur man räknar. Det mesta av mina träningskläder används ju även till annat än löpning. Men i snitt kanske nån gång varannan månad. Saker slits ju ;-)


12. Var/hur handlar du utrustningen?Antingen på rea (t-shirts, linnen, tights och så), på nätet eller, senaste åren, i USA (skor framförallt)

13. När föredrar du att springa?När jag har tid! På lunchen på jobbet (fantastiska stigar!), på söndagförmiddagar (långpass), på kvällarna efter jobbet (backpass i skogen eller asfalt längs sjön eller kanalen)


14. Hur ofta tävlar du?
Mina ”standardtävlingar” på en säsong har hittills varit Vårruset, del i Kraftloppet, Tjejmilen, och Lidingöloppet, men vissa år har det blivit fler, ibland färre. Höstmilen är ett fint lopp som jag skulle vilja springa oftare.


15. Vilka distanser?
Väldigt blandat. Från 5-30 km...


16. Vilken är favoritdistansen?Får nog säga milen. Eller på träning något längre. Typ 15 eller 20 eller så.


17. Har du ett mantra som du rabblar i huvudet?Nope. Vanligtvis inte. På tävling springer jag ofta med musik, det är väl det som blir mantrat kanske. Om det blir riktigt jobbigt händer det att jag försöker övertyga mig själv: ”Du orkar alltid dubbelt så långt som du tror”


18. Vilken typ av vätska dricker du?Oftast bara vatten. Ibland Vitargo. På långpass ibland flädersaft.


19. Springer du helst i grupp eller ensam?Ensam faktiskt. Mest för att jag länge trott att jag bara skulle sinka en grupp och bli mest sur och irriterad på att jag skulle vara sämst... Men har upptäckt att det kan vara rätt kul att springa i grupp och ska försöka göra det mer.


20. Hur återställer du dig efter ett långpass?Direkt när jag kommer hem: Resorb! Sedan kompressionsstrumpor på, mycket vätska och rejält med mat.


21. Vilken snabbhetsträning föredrar du?Tränar alldeles för lite snabbhet. Oftast blir det 400m-intervaller. Känns hanterbart för en ovan.


22. Var blir du oftast skadad?Har inte haft några allvarliga skador men till och från haft problem med höger knä och vänster vad/hälsena.


23. Vilket lopp drömmer du om att springa?Massor av olika! Drömmer om tidsförbättringar på milen och Lidingöloppet, om att springa ultra (gärna i terräng) och om Geiranger Halvmarathon.

Etiketter:

2 kommentarer:

Anonymous Niklas sa...

Intressanta frågor och svar. Man får liksom en sammanfattad inblick i din aktiva löparvardag. Sunt och kul med så varierad och dedikerad träningsinriktning som du har. Tror skaderisken minimeras och det blir dessutom roligare. Hoppas att du får till en terrängultra framöver:)

4 oktober 2012 09:51  
Blogger Malin - Lite längre sa...

Ultran ligger nog en bit bort är jag rädd :-) Men det stämmer verkligen att skadorna är färre ju mer jag varierar!

5 oktober 2012 20:07  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida