Lite längre

- av glädje, i balans, med energi

14 juni 2015

Hälsohets

Jag funderar lite på vad hälsohets innebär för mig. Om jag någonsin drabbats av det eller blivit utsatt för det. Själva ordet går liksom inte ihop sig för mig. Hälsa är för mig ett eftersträvansvärt tillstånd där hela jag är i balans. Där jag sover tillräckligt, tränar så att jag känner mig stark och mår bra, äter tillräckligt för att orka och njuter av det jag äter, gör saker som ger mig glädje och stressar inte mer än nödvändigt. Det är sällan alla bitar är på plats samtidigt, men oftast i allafall en eller flera, så att helheten är någon slags balans.

Men hälsohets... Det antyder att man stressar eller hetsar för att vara "hälsosam". Bara det faktum att man gör det, låter för mig inte särskilt hälsosamt. Det låter mer som prestationshets, vikthets eller träningshets. Inte särskilt relaterat till hälsa och välmående.

Överlag så har jag aldrig riktigt brytt mig om hälsotrender, mer än som inspirationskälla, framförallt på kostsidan. Däremot har jag faktiskt känt av hur det kan vara att känna en slags hets över hur det yttre framstår. Jag har skrivit om det tidigare och tycker ibland att världen är lite sjuk vad det gäller normer kring hur man "ska" se ut, eller väga. Jag försöker att inte bry mig, men ibland är det svårt att undvika. När jag försökte gå upp i vikt började jag inse vad de går igenom som ständigt fajtas med vikten. Det kan nog på något sätt vara som att känna sig hetsad av omgivningen, om man inte uppfyller normen.

Vet inte riktigt vad jag vill säga om det här egentligen, mer än att det ju bara är dumt att hetsa, särskilt över något så fundamentalt som hälsa. Om det nu ens går att göra det utan att motsäga sig själv.

En slags hälsohets som jag (som alltid varit smal) blir rätt illa berörd av. Det skulle ju liksom aldrig accepteras att göra bilden omvänt. Men smala personer är liksom ok att hetsa mot, eftersom de är så "lyckade" bara för att de är smala.

Detta inlägg är en del av #uppochhoppaijuni.



Etiketter:

2 kommentarer:

Blogger Johanna sa...

Bra skrivet. Förstås din ambivalens. Jag känner likadant. Vi blir hela tiden påverkade (vare sig vi vill eller inte) av omgivningen, och det GER avtryck... jag tror att många upplever stress av att försöka vara hälsosamma. Eller av att inte vara tillräckligt hälsosamma.

14 juni 2015 kl. 22:02  
Blogger Malin - Lite längre sa...

Ja, och det är ju det som blir så kontraproduktivt på något sätt. För det förtar ju själva hälsoeffekten. Om man bara stressar för att vara "hälsosam".

21 juni 2015 kl. 13:02  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida