Lite längre

- av glädje, i balans, med energi

13 mars 2012

Styrketräning som pass(ar)

Jag inser ju som alla som tränar konditionsidrotter att jag också behöver styrketräna. Däremot tycker jag det är dödligt tråkigt att gå på gym och sitta i maskiner och har därför svårt att motivera mig till det i några längre perioder. Jag tar ett krafttag nån gång om året och går nån gång i veckan i några veckor sen tappar jag liksom sugen. Trots att jag känner att jag borde och att min kropp behöver stadgas upp och underhållas. Kompenserar med att göra Plankan, tåhävningar, stå på balansplattan och sådant när jag kommer ihåg det hemma.

Men nu tror jag att jag hittat ett vettigt alternativ, faktiskt i form av ett tidigare oupptäckt lunchpass på jobbet - styrkejympa! Låter ju rätt tråkigt men är faktiskt riktigt skoj med olika stationer som man kör i två varv. Följande övningar ingår:


  • Axelpress med hantlar stående i hög planka

  • Utfallssteg med axelpress med hantlar

  • Sittande rodd med gummiband

  • Triceps bakom huvudet med hantlar eller gummiband

  • Biceps med hantlar eller gummiband

  • Fällkniven

  • Breda armhävningar

  • Upphopp (eller jägarvila om man inte kan hoppa - bra för det Onda Knät)

  • Plankan

  • Rygglyft med eller utan hantlar

  • Djupa benböj med stång

  • Magövning sida-sida med hantlar
50 sek på varje övning med väldigt kort vila emellan. Känns som det blir rätt så heltäckande. 45 min är passet, och det är ju mycket roligare att styrketräna i grupp på något vis. Man får liksom chansen att tävla även i styrka.

Det här får nog bli nya styrkefavoriten.

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida